onsdag 1. mars 2017

Tilbakemelding fra lesere

På Facebook dukker det av og til opp kommentarer fra folk som har lest Kloster, og Stockholm. Det gleder en forfatter på hjemmekontoret :-)

 

Bokanbefaling: Om du liker Vigdis Hjorth og Helle Helle, sjekk "Kloster" av Trine Vollan. Trønderdame, bosatt på Grünerløkka, også dokumentarfilmskaper. Klokt, morsomt og tidsånd på kornet! (Jan Petter Solberg)

***
Å lese Kloster har vært en god opplevelse etter en lang periode der jeg ikke har vært engasjert i tekster jeg har lest. Den fikk meg jamen til å gråte på siste side, det berører noe dypt i meg, ensomheten, avsondretheten. Boka har et driv, en uro, store ekstistensielle spørsmål belyst gjennom hverdagslige situasjoner, hvordan overflaten i forholdet til andre blir utilfredsstillende, men også angst for det forpilktende, og hvordan gripe fatt i politiske utfordringer. Lett å kjenne seg igjen i hovedpersonens leting, og i mangelen på svar, kastet ut til en frihet som kanskje krever en dypere innsikt enn jeg hadde da jeg startet denne seilasen, innsikt jeg fremdeles søker. Jeg anbefaler boka til alle jeg prater litteratur med.
(anonym leser)

***
Kari Sandø:Trine Vollan er en forfatter jeg synes har fått alt for lite oppmerksomhet. Hun er filmskaper og dramatiker, født i Trondheim i 1964, nå bosatt i Oslo.
Hun debuterte i 2013 med Stockholm, og i fjor kom Kloster. Det fører for langt å komme med handlingsreferat her, dere får stole på meg! Dette er gode bøker. Jeg leser, tenker, mm'er og ler. For den som måtte være interessert finnes det anmeldelser og omtaler på nettet.